Gå tillbaka

Lestrup Racing Team – hungriga nykomlingar i STCC laddar för säsongsstart

Nytt reglemente och uppemot 20 bilar i årets STCC-premiär. Det är mycket nytt som väntar inför årets STCC-säsong, och en av nyheterna är Lestrup Racing Team som laddar upp för sin första säsong i svensk racings kungaklass.

På startlinjen på Ring Knutstorp står Dennis Strandberg som gör sin STCC-debut och sitt första race för Lestrup Racing Team efter några års tävlande i Europa. Han kommer köra teamets nya VW Golf GTI TCR.
– Just nu känns det väldigt bra, säger Dennis. Jag är faktiskt ganska lugn och sansad och tycker vi har ett bra utgångsläge. Jag ser verkligen fram emot helgen!

Dennis var bra med på försäsongstesterna på Knutstorp där han hade tredje snabbaste tid. Det har höjt förväntningarna men Dennis känns ändå lugn inför premiären där han tror att han och teamet kan vara bra med.
– Vi hade riktigt bra testdagar och fick ett bra kvitto på var vi står. Det mesta gick över förväntan där och det gör att jag känner mig så pass lugn och väldigt laddad just nu. Teamet är väldigt sammansvetsat, sättet de jobbade på under testerna kändes tryggt och vi har också kul ihop vilket är viktigt för att trivas och kunna prestera. Kvalet, och framför allt Q1, kommer vara nyckeln till en bra helg så där är det viktigt att vi står på tårna och är med. Lyckas vi med det kommer vi ha en bra helg.

Resultatmässigt sticker Dennis inte under stol med att han har ganska höga förväntningar på helgen.
– Är vi med från start och lyckas med kvalet kommer vi att vara med och slåss däruppe, det tror jag. Om vi kan vara med och slåss i topp 3 över hela helgen kommer jag att vara väldigt nöjd, och just nu känns det faktiskt inte alls orealistiskt.

För teamchefen Fredrik Lestrup är det här också starten på något nytt. Efter den egna förarkarriären som tog honom från Sverige till Europa och hela vägen till Australien är han nu för första gången teamchef och teamägare för ett STCC-team. Tillsammans med delägarna Totte Malmkvist och Danny Meier ser han fram emot säsongsstarten.
– Jag skulle ljuga om jag sa att det inte är lite pirrigt inför premiären, det är mer nervöst än när jag själv körde, medger Fredrik. Det är mycket som ska klaffa och i första hand handlar den här helgen om att få allting att sätta sig och få teamet att fungera tillsammans. Efter testerna är jag mindre orolig, teamet gjorde ett fantastiskt jobb där och det känns väldigt, väldigt bra.

Att debuten i STCC sker i år ingen slump. Fredrik har länge sneglat på TCR-reglementet, och tidpunkten var nu helt rätt för teamet att utöka sin långloppssatsning med en satsning på STCC.
– Det var länge sedan jag upplevde en sådan här positiv känsla inför en STCC-säsong, och det nya reglementet har kommit helt rätt i tiden. För oss passade det perfekt att som team ta det här steget, och det ger oss också en möjlighet att kombinera STCC med fortsatt tävlande i långlopp.

Utöver den egna bilen som körs av Dennis Strandberg driver teamet också en VW Golf GTI TCR åt Albin Wärnelöv tillsammans med Experion Racing. Ett upplägg Fredrik tror kommer gagna båda.
– För oss var det viktigt att kunna jobba med två bilar. Jag vet själv från när jag var förare hur viktigt det är att som team kunna arbeta med två bilar, dela data och skynda på utvecklingen av bilarna. Det betyder också självklart en hel del jobb men vi har ett bra samarbete med Experion jag tror kommer hjälpa oss båda.

Trots de lyckade försäsongstesterna vill Fredrik inte höja målsättningen alltför mycket.
– Självklart är vi alla med för att vinna, men vi måste vara realistiska. Det viktigaste är att vi kan genomföra en bra tävlingshelg på båda bilarna och efter testerna känns det väldigt bra. Om vi gör ett bra jobb och det mesta går som planerat tror jag vi kan vara med och utmana där framme och gör vi det kommer vi att vara väldigt nöjda med säsongssstarten, avslutar Fredrik.

Nyheterna i årets STCC-säsong:

Nytt tävlingsformat – nytt kval och tre race:

Kvalet är i år uppdelat i tre delar – Q1, Q2 och Q3 som avgör startplatserna i de tre racen.
I Q1 kör alla bilar och resultatet bestämmer startordningen i race 1. Placering elva och neråt har samma startplacering i samtliga tre race.
I Q2 deltar de tio snabbaste från Q1 och resultatet i Q2 bestämmer startordningen för 1-10 i race 2. Placering 6-10 startar på samma plats i race 2 och 3.
I Q3 deltar de fem snabbaste från Q2 och de gör upp om startpositionerna 1-5 i race 3.

Nytt i år är också att det körs tre race på tävlingsdagen vilket är en extra tuff utmaning för teamen.
Race 1 är 15 minuter långt plus ett varv
Race 2 är 20 minuter långt plus ett varv
Race 3 är 25 minuter långt plus ett varv

Poängutdelningen är densamma som tidigare – poäng till de första tio i varje race efter skalan 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1. Utöver detta får föraren som har pole position i varje race en poäng.
Omvänd startordning är borttagen till årets säsong.

Bilarna:
Bilarna i årets säsong är byggda enligt TCR-reglementet. Det bygger på modifierade, framhjulsdrivna standardbilar med turboladdade motorer mellan 1,75-2 liter som har en effekt på cirka 330 hk. Bilarna har traditionell sekventiell växellåda med en grundvikgt på 1285 kg inklusive förare. I TCR-reglementet finns ett viktsystem som sedan jämnar ut skillnaderna mellan de olika bilmodellerna och som bygger på bilarnas vikt och effekt. Reglementet används i ett flertal länder runtom i världen och i det internationella mästerskapet TCR International Series, och STCC är i år det näst största mästerskapet vad gäller antalet startande.

Lestrup Racing Team deltar med en VW Golf GTI TCR, en bil byggd av Volkswagen Motorsport för TCR-reglementet. Den bilen har visat sig vara en av de snabbaste bilarna i TCR International och numera en av de mer segerrika bilmodellerna i det nya reglementet.

Årets tävlingskalender:

4-6 maj – Ring Knutstorp
19-20 maj – Alastaro, Finland
16-17 juni – Solvalla
7-9 juli – Falkenberg
11-13 augusti – Karlskoga
1-3 september – Anderstorp
14-16 september – Mantorp

Tidsschema – STCC, Ring Knutstorp:

Fredag 5 maj:
9:00 Test 1, 60 minuter
11:40 Test 2, 60 minuter
15:30 Kval STCC, Q1 15 min, Q2 10 min, Q3 5 min

Lördag 6 maj:
9:00 Warm-up
11:00 Race 1
13:40 Race 2
16:00 Race 3

TV-sändningar:
Lördag 13:30-16:30 i SVT1 och SVT Play