Lestrup Racing Team 10:a i Silverstone 24H
Lestrup Racing Team har haft en mycket intensiv period sedan leveransen och avtäckandet av teamets helt nya Volkswagen Golf GTI TCR i mitten på februari. Förberedelserna har varit många, den stora premiärtävlingen skulle ske i 24H Touring Car Endurance Series Silverstone 24h helgen 31 mars-2 april 2017.
Teamet har haft mycket ny utrustning att bekanta sig med, för att inte nämna en helt ny tävlingsbil i den nya TCR Golfen. Reaktionerna från personal och förare har däremot varit uteslutande positiva, steget till TCR-klassen och Volkswagen Golf GTI TCR var helt rätt beslut.
Förberedelser
Innan teamet anlände till Silverstone hade teamets föraruppsättning med Peter Fahlström, Mats Olsson, Stefan Nilsson & unga formelföraren Robin Fredriksson fått möjlighet att bekanta sig med bilen under ett tvådagarstest på Ljungbyhed i Skåne. Tester som var värdefulla men ingenting kan jämföras med att köra på rätt bana under rätt förhållanden. Därför var teamet på plats och testade på Silverstone redan under torsdagen innan helgen för att bekanta sig med banan och utvärdera både förarnas körning och bilen.
– Jag tror att alla förare känner att det finns enormt mycket att bygga på inför helgen, som ska bli enormt spännande, säger föraren Peter Fahlström
Även teamet var nöjda med testdagen och förberedelserna inför helgen:
– Den här dagen har allt gått helt förträffligt bra, alla är glada. Förarna är nöjda och glada! Vi är nöjda och glada! Bilen har gått bra, vi har bättrat på tiderna hela tiden, sammanfattar Totte Malmkvist, Chefsmekaniker
Free Practice – Fredag 31 mars
Länk till resultat – Free Practice
På fredagen var det dags för officiell fri träning på förmiddagen. Robin Fredriksson visade mer vad bilen har för kapacitet med en fjärde tid totalt.
Hur lyckas man i långlopp
Långlopp handlar inte om snabbaste varvtid över ett varv, utan mer om att hålla konstant låga varvtider utan att chansa i körningen eller att exempelvis gena för mycket över curbs(kantmarkeringar) i kurvor.
Att köra hårt och utsätta bilen för påfrestningar i sprintlopp över 20-40 minuter är normalt. Men att göra det i långlopp, där förarna sitter i bilen i timmar och bilen ska klara sig länge utan extra service, är inte att rekommendera. Både förarna och bilen ska klara att prestera på högsta möjliga nivå under racedistansen. Som referens kan sägas att Team Bleekemolen, teamet som senare vann tävlingen, körde över 320 mil under 24 timmar. Lestrup Racing Team förlorade sina chanser på en pallplacering i racet i depån där det gick åt tid i reparationer. Tid som aldrig går att köra ikapp. Så utmaningen med racing, och speciellt långlopp, är så mycket större än att bara sätta en snabb varvtid.
Qualifying – Fredag 31 mars
Länk till resultat – Qualifying
På eftermiddagen var det dags för kvalificering. Lestrup Racing Team satte ungefär samma tid som som under morgonens fria träning och blev 10:a. Flera team andra satsade hårdare under kvalet. Teamet som kom tvåa i racet, Pit Lane Competizioni, var däremot bara 13:e i kvalet, vilket bevisar att jämna låga tider och lite tid i depån är ett vinnande recept för långlopp.
Night Practice – Fredag 31 mars
Länk till resultat- Night Practice
Till kvällen var det ytterligare ett träningspass, fast nu i mörker. Under den här typen av långlopp finns det ofta krav att teamen och förare ska träna körning under ett mörkerpass för att vara förberedda inför racets utmaningar.
Teamet hade tidigare under kvalet uppmärksammat ett fel i servostyrningen på bilen, ett intermittent fel, alltså det händer bara ibland. Så i samråd med Volkswagen Motorsport bytte teamet batteri och för att försöka eliminera samma fel under racet beslutades att byta hela styrväxeln med servo till racet.
Se mer i videorapporten nedan:
Videorapport från Night Practice inför 24H Series Silverstone 24h
Videorapport från Night Practice inför 24H Series Silverstone 24h
Publicerat av Lestrup Racing Team den 31 mars 2017
Warm Up – Lördag 1 april
Inför tävlingen så skulle teamet testa funktionen med den nya styrväxeln. De skulle även köra in bromsar och ett set regndäck skulle ”skrubbas in”, dvs slita bort den översta hinnan så att de kan fungera direkt om det börjar regna och inte är lika hala initialt innan de kommit upp i arbetstemperatur.
Se mer i videorapporten:
24H Silverstone 2017 – Lördag 1 april
Teamet fick inte den start de vill ha i racet. Redan under de första varven snurrade de och blev länge kvar i depån för reparationer och justering av hjulvinklar. När de kom ut igen så var de redan 12 varv efter ledningen.
Se mer i videorapporten:
RACERAPPORT 1 – Timme 0-5 (16:00-21:00)
RACERAPPORT 1 - Timme 0-5 (16:00-21:00)
Publicerat av Lestrup Racing Team den 1 april 2017
Efter att alla fyra förare har fått köra sina första pass har teamet börja komma in i det tempo som de siktat på. Tyvärr var bilen med i ytterligare en incident under natten, vilket krävde nya bärarmar fram och bak och justering av hjulvinklar. Ett arbete som tillsammans med de första reparationen gjort att teamet tappat mer än 40 varv på täten och alla möjligheter om en framskjuten placering i tävlingen. Däremot så har alla förarna hittat sitt tempo och sätter konkurrenskraftiga tider.
Nu börjar jakten på att att komma så högt som möjligt i resultatlistan – för till mål ska dem!
Se mer i videorapporten:
RACERAPPORT 2 – Timme 5-17 (21:00-09:00)
RACERAPPORT 2 - Timme 5-17 (21:00-09:00)
Publicerat av Lestrup Racing Team den 2 april 2017
Racet har fungerat enligt plan för teamet sedan morgonen och de har stadigt klättrat i resultatlistan. Delvis efter att andra team fallit av men även för att TCR Golfen varit snabb!
När en timme av tävlingen återstår blir det en stor incident vilket gör att det blir ”CODE 60”, vilket är jämförbart med säkerhetsbil. Teamet gör sitt sista depåstopp men får bara tanka halv tank/50 liter.
De kommer ut på 12:e plats efter stoppet. Eftersom det återstår drygt 60 minuter och det går åt 60 liter bränsle, är spänningen stor om Mats Olsson kommer att kunna ta bilen i mål utan ett extra tankstopp. Samtidigt så jagar de 11:e platsen som är inom räckhåll.
Se mer i videorapporten:
SISTA RACERAPPORTEN (3) – Timme 17-24 (09:00-16:00)
SISTA RACERAPPORTEN (3) - Timme 17-24 (09:00-16:00)
Publicerat av Lestrup Racing Team den 2 april 2017
Allt fungerade! Teamet har kört upp sig till 11:e plats och avancerade ytterligare en placering till till 10:e innan målflagg.
– Detta känns fantastiskt, jättebra! Framförallt med tanke på den tråkiga starten, summerar Mats Olsson direkt efter målgång. – Alla har gjort ett fantastiskt jobb och gjort vad de kunnat för att rädda situationen, vi hade aldrig kommit hit annars, fortsätter han.
Silverstone 24h är utöver Barcelona 24h 2014 Lestrup Racing Teams enda ”riktiga” 24h tävling och nu var det första gången teamet tog målflagg. Det är alltid en bedrift att slutföra ett 24h race, oavsett placering. Det innebär nästan alltid mer jobb för teamen om bilen står i depån. De största hjältarna är de som tillsammans får ut bilarna på banan igen för att ta målflagg.
Teamchefen Fredrik Lestrup summerar helgen och teamets insats:
– Teamet har gjort ett fantasktiskt jobb, bilen har fungerat klockrent hela tiden. Vi är otroligt nöjda med allt och alla som varit med i helgen. 10:e plats totalt, 8:e plats i TCR klassen. Det måste ändå vara ett vara ett ganska bra betyg men tanke på de problem vi hade under racet.
Länk till resultat – Hankook Silverstone 24H 2017
Nästa tävling
Nästa race för Lestrup Racing Team är premiären i STCC på Knutstorp Ring i Skåne den 9 maj. Dennis Strandberg kommer då att köra den bil som nu deltog 24h på Silverstone. Albin Wärnelöv kommer att köra den andra TCR Golfen från Experion Racing.