Lestrup Racing Team debuterar ny Volkswagen Golf i Spa 12-timmars
STCC-säsongen må vara över men Lestrup Racing Team har en fortsatt fylld tävlingskalender. Närmast väntar Spa 12-timmars i helgen på berömda Spa Franchorchamps i Belgien.
Långloppsteamet i Lestrup Racing Team kör sitt andra långlopp för säsongen och teamet med förarna Mats Olsson, Peter Fahlström, Stefan Nilsson och Emil Sällberg har en ny bil att bekanta sig med. På STCC-finalen på Mantorp Park visade teamet upp en nyinköpt Volkswagen Golf GTI TCR utrustad och inköpt för långlopp som man nu tävlingsdebuterar på Spa Franchorchamps. Bilen köpt av Volkswagen Motorsport ska användas specifikt för långlopp med start nu i helgen och ska senare till USA för 24-timmars i Austin på Circuit of Americas i november.
– Vi växlar nu om till långlopp efter en hård och framgångsrik STCC-säsong, konstaterar teamchef Fredrik Lestrup. Det ska bli väldigt spännande att debutera nya bilen och visa upp vår nya fräcka design och låta våra långloppsförare få en smak av den nya bilen i helgen. Det var i långlopp teamet startade och det är fortfarande en viktig del av vår verksamhet. Vi har hunnit göra lite tester med nya bilen och allting känns redo inför helgen. Spa är en tuff bana och i år är det extra tufft med målgång i mörker 21:50 men teamet gjorde ett bra jobb där ifjol och har nu erfarenhet av banan så vi ser verkligen fram emot helgens race.
Spa 12-timmars ingår i 24H-series där Lestrup Racing Team deltagit i utvalda race. Teamets långloppskalender i år inkluderar Imola 12-timmars där man körde i våras och nu väntar Spa 12-timmars följt av 24-timmarsrace på F1-banan i Texas i November.
Helgens race kan följas på https://www.24hseries.com/2018/12h-spa-2018/start där länkar till live-timing, tidsschema och streaming kommer finnas.
Skillnader – VW Golf GTI TCR STCC vs. Endurance
Växellåda:
STCC – sequentiell
Endurance – DSG
STCC – ABS ej tillåten
Endurance – ABS tillåten
Endurance-bilen utrustad med extra belysning för mörkerkörning
Skjutbarstol, långloppsbälten, en annan utformad ratt och ett dricksystem i Endurancebilen
Tankhål i C-stolpen för vanligt tankhandtag i Endurancebilen
ID-transponder för att se vilken förare som är i bilen
Dataloggning på minneskort att tas ur och in vid förarbyten